Zapytaj o ofertę
Informacje branżowe

Nowe zasady dla stacji ładowania elektryków. Co jeszcze zmieni nowe prawo?

Nowe prawo ma na celu ułatwienie płatności za ładowanie elektrycznych pojazdów w publicznych stacjach oraz zapewnienie dostępu do infrastruktury oraz informacji dotyczących alternatywnych paliw i bezemisyjnych środków transportu. Unijne rozporządzenie dotyczące infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR – ang. Alternative Fuel Infrastructure Regulation) wejdzie w życie już w przyszłym miesiącu.

Nowe zasady dla stacji ładowania elektryków.

Płatności i infrastruktura ładowania

W przypadku, gdy publiczny punkt ładowania pojazdów elektrycznych nie jest wyposażony w terminal płatniczy (co niestety często ma miejsce), użytkownik będzie zobowiązany do uregulowania opłaty za pomocą wybranego operatora – podobnie jak w przypadku telefonów komórkowych. Aby to uczynić, stacja ładowania musi zidentyfikować osobę ładującą. Informacje te można przekazać poprzez kartę ładowania lub dedykowaną aplikację. Należy zauważyć, że nie wszyscy operatorzy obsługują wszystkie stacje, więc czasami płatność będzie możliwa jedynie poprzez kartę. Rozwiązanie to jest zdecydowanie bardziej skomplikowane niż opłata w przypadku konwencjonalnych pojazdów.

Aby elektromobilność mogła się rozwijać, musi być jak najbardziej dostępna i wygodna – z takiego założenia wyszli twórcy nowego rozporządzenia. Dlatego też wszystkie nowo zainstalowane stacje ładowania od 13 kwietnia 2024 roku będą wyposażone w powszechne metody płatności elektronicznej, takie jak proste terminale płatnicze. Ponadto powinny one posiadać czytelny, jednoznaczny cennik, który umożliwi zapoznanie się z cenami przed rozpoczęciem ładowania.

 

Dostępność ładowania – szybka i powszechna

Rozporządzenie AFIR przewiduje także zwiększenie dostępności punktów ładowania. Na każdy zarejestrowany pojazd elektryczny będzie przypadać przynajmniej 1,3 kW mocy ogólnodostępnych ładowarek. Dla każdej hybrydy typu plug-in – nie mniej niż 0,8 kW. Dodatkowo planuje się zwiększyć liczbę ładowarek wzdłuż kluczowych tras europejskich (TEN-T), które będą także dysponować większymi mocami. Do 2027 roku podróżując trasami TEN-T, co 60 km będzie można skorzystać z punktu ładowania o dużej mocy. Ponadto planuje się zwiększenie dostępności ładowarek dla elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, zwłaszcza na popularnych trasach.

 

Infrastruktura dla alternatywnych paliw

Rozporządzenie AFIR nakłada również na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia publicznych stacji tankowania wodoru. Do 2030 roku takie stacje mają być dostępne co 200 km na trasach TEN-T oraz w miastach, w których te trasy się krzyżują. Ich łączna wydajność ma wynosić jedną tonę wodoru na dobę. Ponadto rozporządzenie przewiduje również tankowanie ciekłego metanu oraz rozbudowę infrastruktury w tym celu tam, gdzie występuje zapotrzebowanie, chyba że koszty przewyższają korzyści, w tym również korzyści środowiskowe.