Zapytaj o ofertę
Informacje branżowe

Przyszłość Strefy Czystego Transportu w Krakowie po unieważnieniu jej przez Sąd

11 stycznia bieżącego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie podjął decyzję w sprawie skargi wojewody Małopolskiego oraz dwóch osób prywatnych dotyczącej uchwały o Strefie Czystego Transportu (SCT). Sąd odrzucił argumenty osób prywatnych, lecz przychylił się do skarg wojewody, co skutkowało ogłoszeniem nieważności ustawy o SCT.

Przyszłość Strefy Czystego Transportu w Krakowie po unieważnieniu jej przez Sąd

W uzasadnieniu ustnym, sąd wskazał na błędy merytoryczne w treści ustawy, takie jak brak precyzyjnego określenia granic strefy, co mogło prowadzić do niejasności w zakresie zakazów i obowiązków. Kraków zamierzał być pionierem wprowadzania strefy czystego transportu w Polsce, jednak w obecnej sytuacji prawdopodobnie będzie to Warszawa gdzie STC zacznie obowiązywać już w lipcu. A co dalej z krakowską ustawą SCT? 

 

Strefa Czystego Transportu w 2026?

W wywiadzie udzielonym portalowi globenergia.pl,  Miłosz Jakubowski, radca prawny z Fundacji Frank Bold, wyjaśnia, że proces wprowadzenia nowej ustawy nie będzie szybki z powodu zbliżających się wyborów samorządowych i obaw przed opiniami wyborców. Rzeczywisty termin wprowadzenia ustawy może więc przypaść na 2026 rok. Jakubowski zwraca uwagę na negatywne konsekwencje opóźnienia wprowadzenia ustawy, takie jak ryzyko kary dla miasta za brak realizacji programu ochrony powietrza czy utrata środków z KPO.

"Jeżeli nowa uchwała zostałaby przyjęta do końca tego roku i weszła w życie w pełnym zakresie w 2026 roku, to będziemy zadowoleni. Gorzej jeżeli po wyborach pojawią się próby dalszego odkładania tej daty o kolejne lata, ponieważ wtedy mieszkańcy Krakowa zapłacą za to swoim zdrowiem." M .Jakubowski 
 

Co na to mieszkańcy Krakowa?

W kontekście opinii mieszkańców, wyniki badań przeprowadzonych przez Krakowski Alarm Smogowy pokazują, że 80% respondentów nie zna obszaru obowiązywania Strefy Czystego Transportu (SCT), 70% uważa, że miasto dostarcza niewystarczającej informacji na temat strefy, a połowa mieszkańców nie wie, od kiedy SCT miała obowiązywać. Dodatkowo, 25% respondentów sądzi, że po wprowadzeniu SCT do miasta wjadą tylko samochody elektryczne.

Zgodnie z informacją przedstawioną przez M. Jakubowskiego, rzeczywista liczba samochodów wykluczonych z ruchu w strefie wyniosłaby jedynie 20%. Jednak prognozy wskazują, że do roku 2026 ich liczba zmniejszyłaby się do około 7%. To dowodzi, że mieszkańcy nie zostali odpowiednio poinformowani, a wielu z nich nie zdaje sobie sprawy z zakresu, w jakim ustawa ich dotyczy. Miejmy nadzieję, że przed ponownym wprowadzeniem ustawy komunikacja zostanie poprowadzona tak, aby do każdego mieszkańca miasta dotarły tylko sprawdzone informacje, a także aby byli świadomi, że wprowadzenie strefy przyczyni się do ogólnego dobra społeczeństwa.